ماسک صورت و فواید استفاده از آن



تاریخ انتشار : 1402/12/18 20:11
نویسنده : سرکار خانم ملیحه زاهدی راد مدیریت مجموعه درمانی جهان حکمت



از سال ها قبل انسان ها به فکر تغذیه پوست و شادابی آن بوده اند. برای متمایز بودن و متفاوت دیده شدن دنبال راهکاری بودند تا بتوانند پوست بهتری داشته باشند. آنها از مواد موجود در طبیعت استفاده می کردند. با پیشرفت بشر و توسعه علوم شیمی، داروسازی، زیبایی و..... امروزه انواع متفاوتی از ماسک های مختلف در کشورهای مختلف از جمله ایران ساخته می شود که باید بدانید کدام را چرا انتخاب کنید و چگونه استفاده کنید؟ برای انتخاب ماسک خوب باید بدانید پوست شما در چه حالی است و می خواهید به چه چیزی برسید.

متخصصان پوست و مو می گویند: ماسک‌های صورت روش مؤثری برای رساندن غلظت بالای مواد مغذی و مواد درمانی مراقبت از پوست به بدن هستند. آنها 10-20 دقیقه با فرمول اختصاصی خود صورت شما را می پوشانند، تا به هدف مورد نظر برسید. در این مدت مواد، زمان بیشتری دارند تا به سطح پوست نفوذ کرده و تاثیر خود را بگذارند.

ماسک ها راه حلی سریع برای رفع التهاب و لکه های خشک پوست هستند. جوش ها را کاهش می دهند و باعث سلامت و شفافیت پوست می شوند. استفاده از ماسک صورت با تامین آبرسانی و مواد مغذی لازم برای زیبایی به پوست کمک می کند، استفاده از ماسک صورت باعث آرام شدن و ریلکسی پوست می شود. ماسک گذاری با کاهش استرس و ایجاد ظاهر و احساس بهتر همراه است.
استفاده از ماسک صورت چندان سخت نیست و فواید بسیار زیادی را به صورت آنی به همراه دارد.

ماسک های صورت چیست؟


ماسک های صورت مکمل کاملی برای تمام روتین های مراقبت از پوست هستند، به درمان مشکلات خاص کمک می کنند. ماسک ها به پاکسازی عمیق، آبرسانی و تغذیه پوست کمک می کنند، چربی اضافی را از بین می برند و ظاهر منافذ را بهبود می بخشند، در حالی که یک تجربه تسکین دهنده و آرامش بخش هم هستند. باید بدانیم برای هر مشکلی ماسک صورت مخصوص وجود دارد. ماسک صورت هم درست مانند یک سرم یا مرطوب کننده وسیله ای برای مراقبت از پوست است. ماسک مواد فعال، ویتامین ها و مواد مغذی را با غلظت بالا به پوست می رساند تا سلامت کلی در پوست ایجاد کند یا آن را بهبود ببخشد. چیزی که ماسک‌های صورت را منحصر به فرد می‌کند، انسدادی بودن آن است؛ به این معنی که یک مانع فیزیکی ایجاد می‌کنند تا مواد مفید در آنها قفل ‌شوند و به پوست اجازه می‌دهند تا آنها را به طور موثرتری جذب کند.
ماسک‌های صورت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید به صورت متناوب استفاده شوند تا پوست شما را تقویت کنند.

ماسک های صورت چگونه کار می کنند؟


ماسک های صورت پوست را می پوشانند و مواد مفیدی را برای بهبود ظاهر و کیفیت پوست ارائه می دهند. از جمله فواید متعدد ماسک های صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• آبرسانی ومرطوب کردن پوست خشک
• اصلاح منافذ بزرگ
• بهبود بافت پوست
• جذب روغن و کثیفی اضافی
• رفع منافذ مسدود شده
• حداقل کردن ظهور خطوط ریز و چین و چروک
• افزایش خاصیت ارتجاعی
• بهبود ظاهر جوش ها
• روشن کردن لکه های تیره
در ادامه برخی از مهمترین تاثیرات استفاده از ماسک صورت را توضیح می دهیم.

1. بهبود منافذ پوست:


ماسک‌های صورت پوست را تمیزتر و منافذ را پاک‌تر می‌کنند. ماسک‌های خاصی وجود دارند که عمیقاً منافذ را تمیز می‌کنند و آنها را از سلول‌های مرده، مواد زائد متابولیک و مواد چربی که می‌توانند منافذ را مسدود کنند و باعث ایجاد آکنه شوند، آزاد می‌کنند.

2. کاهش خطوط ریز:


استفاده منظم از ماسک های صورت می تواند علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک و لکه های قهوه ای و غیره را کاهش دهد. آنها همچنین می توانند بافت پوستی صاف و نرم تری را ایجاد کنند.

3. ایجاد رنگ پوست یکنواخت:


ماسک های صورت به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک می کنند و رنگ و بافت پوست را یکدست تر می کنند. آنها همچنین ترشح غدد عرق و میزان اکسیژن پوست را افزایش می دهند.

4. مرطوب کننده:


ماسک ها برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست خشک و کم آب مناسب هستند. آب موجود در ماسک به عمق اپیدرم نفوذ می کند و باعث نرمی پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن می شود. هنگامی که پوست مرطوب شود، ظاهر بهتری پیدا می کند و استفاده از مواد آرایشی آسان تر می شود. پوست سالم تر، صاف تر و جوان تر به نظر می رسد.

5. سفت کننده پوست:


افتادگی پوست باعث ظاهری پیر می شود. انواع خاصی از ماسک‌های صورت وجود دارند که به افزایش تولید کلاژن و مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و به تدریج منجر به سفت‌تر، محکم‌تر و شاداب‌تر شدن پوست می‌شوند.

6. کنترل چربی پوست:


سبوم روغن طبیعی پوست است که از آن محافظت می کند و آن را مرطوب نگه می دارد. در پوست چرب این تولید بیش از حد است که توسط هورمون ها ایجاد می شود، بنابراین هیچ محصولی این مشکل را "رفع" نمی کند. با این حال، یک ماسک صورت خوب می تواند با جذب چربی و بهبود آبرسانی و رطوبت طبیعی به کاهش چربی پوست کمک کند، و احتمال تولید بیش از حد چربی توسط پوست را کاهش دهد.


انواع کاربردهای ماسک های صورت :



1. ماسک پاک کننده

وظیفه پاکسازی و مراقبت از پوست را دارند. با اثر تصفیه کنندگی و آنتی اکسیدانی، آلودگی ها را از روی پوست و منافذ پاک می کند و در عین حال پوست به طور طبیعی مرطوب و بازسازی می شود. بر حسب نوع پوست انتخاب و مصرف می شوند. حداکثر هفته ای یکبار مصرف کنید.
ترکیبی از عصاره ها و روغن های طبیعی دارند که منافذ و ناخالصی های پوست را تمیز می کنند. با خاصیت تسکین دهنده و تصفیه کنندگی سبوم اضافی را تنظیم می کند و پوست را نرم و صاف می کند.

2. ماسک مغذی

پوست را تغذیه و بازسازی می کند. این ماسک با اثر مرطوب کنندگی، ضد پیری و آنتی اکسیدانی از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. برحسب نوع پوست و سن انتخاب می شوند. حداکثر هفته ای یکبار مصرف شود.
ترکیبی از عصاره ها و روغن های گیاهی است که باعث تغذیه و ترمیم سلول های پوست می شود. سرشار از آنتی اکسیدان هستند که برای بازگرداندن خاصیت ارتجاعی و مبارزه با پیری زودرس پوست کاربرد دارند.

انواع اشکال ماسک های صورت :


- ماسک های کرمی

ماسک های کرمی نرم و مرطوب هستند، با افزودن اسید هیالورونیک، ماسک‌های کرمی غلیظ تر می‌توانند برای پوست‌های خشک که نیاز به آبرسانی دارند، عالی باشند. این ماسک‌ها برای افزایش رطوبت و رساندن مواد مغذی به پوست و حفظ ظاهر تپل و جوان پوست کاربرد دارند. ماسک های کرمی می توانند طیف وسیعی از مشکلات پوستی مانند علائم پیری و افزایش سن تا .... را پوشش دهند. ماسک ضد پیری بامبو و ماسک کرمی نارگیل ظاهر پوست خشک، کم آب یا پیر را در طول شب صاف می کنند، در حالی که ماسک پروبیوتیک برای انواع پوست های مستعد آکنه و چرب مناسب است. ماسک کامبوجیا یک فرمول مراقبت از پوست پروبیوتیک بدون نیاز به شستشو است که برای انواع پوست مناسب است. این ماسک برای بازیابی طبیعی پوست و حفظ سد رطوبتی پوست سالم طراحی شده است. این ماسک غنی با جذب آهسته، آبرسانی و احساس خوبی در پوست های خشک و کدر ایجاد می کند. نکته اصلی این است که بیشتر ماسک های کرمی می توانند تجربه ای مانند احساس غوطه وری در انواع سرم های مفید برای پوست یا احساس آرامش را ایجاد کنند. به عبارت دیگر، استفاده از ماسک های کرمی برای 10 دقیقه یا در تمام شب باعث می شود که کاملا در پوست نفوذ کند.

- ماسک ژله ای

ماسک های ژله ای قوام مربا یا ژله دارند. با بافت سبکی که دارند، انتخابی عالی برای انواع پوست های چرب تا معمولی هستند. بسیاری از ماسک‌های ژله ای حاوی مواد قابض مانند تمشک و شاه توت هستند که چربی را به حداقل می‌رسانند و ظاهر منافذ را سفت می‌کنند. برخی دیگر با ترکیبات آبرسان فرموله شده اند که ظاهر پوست خشک و کم آب را بازسازی می کند. ماسک مرکبات و کلم حاوی ویتامین های C+E یک گزینه عالی برای کسانی است که به دنبال پوستی محکم تر هستند. حاوی ترکیبی از عصاره ریواس، روغن آووکادو، سبزیجات برگدار و مرکبات است. فرمول های ماسک های ژلی معمولاً شامل خیار و آلوئه ورا برای تسکین و آرام کردن پوست هستند که آنها را برای انواع پوست های حساس ایده آل می کند. استفاده از بخور گرم قبل از استفاده از ماسک، می تواند منافذ را باز کند و به پوست اجازه دهد تا مواد مفید را بهتر جذب کند.

- ماسک خاک رس

برای انواع پوست ایده آل است، ماسک های رسی برای پاکسازی عمیق طراحی شده اند. این ماسک ها شبیه به انواع خاک رس هستند، بر پایه آب می باشند که این موضوع باعث آبرسانی بیشتر آنها می شود.خاک رس با خواص جاذب، لایه بردار و قابض خود، بیماری های پوستی مقاوم مرتبط با آکنه، چربی اضافی و التهاب را درمان می کند. فرمول‌های مختلف ماسک رسی حاوی ترکیبات مختلفی هستند، که از آن جمله اسیدها و عصاره‌های میوه‌ای مختلف را می توان نام برد. خاک رس این ماسک ها سرشار از مواد معدنی بوده و برای احیای پوست عالی است. دو نوع اصلی خاک رس ماسک - کائولن و بنتونیت - چربی اضافی را جذب می کنند و برای پوست های چرب و مستعد آکنه مناسب هستند.ماسک خاک رس را می‌توان فقط روی نواحی مشکل‌دار استفاده کرد، به این معنی که می‌تواند به عنوان یک درمان موضعی استفاده شود. استفاده از ماسک شفاف کننده ضد آکنه برای درمان پوست ناهموار و کدر توصیه می شود. بافت خوب و کرمی دارد و شما فقط به مقداری از آن نیاز دارید. با ضربه زدن به قسمت های کوچک جذب را بیشتر کنید و بگذارید خشک شود. از آنجاییکه این ماسک ها پوست را کمی خشک می کنند، برای پوست های خشک مناسب نیستند.

- ماسک زغال چوب (کارکول)

هنوز مطالعات زیادی در مورد اثرات استفاده از ماسک صورت زغال چوب وجود ندارد. با این حال، از آنجایی که زغال چوب فعال می تواند سموم را در داخل بدن جذب کند، گفته می شود که می تواند آلودگی و سایر ناخالصی ها را از سطح پوست هم پاک کند.

- ماسک لایه بردار

لایه‌بردارهای شیمیایی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک در ماسک‌های لایه‌بردار استفاده می‌شوند. این اسیدهای ملایم با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، آن را روشن‌تر و صاف‌تر نشان می‌دهند. ماسک های لایه بردار برای از بین بردن سلول های مرده پوست و بهبود روند طبیعی بازسازی پوست فرموله شده اند. این نوع ماسک صورت ممکن است به شکل لایه برداری شیمیایی باشد که از اسیدهای آلفا یا بتا هیدروکسی برای حل کردن سلول های مرده پوست و پاک کردن آنها از سطح پوست استفاده می کند. این لایه بردار ضد حساسیت ظاهر پوست مشکل دار و خطوط و چین و چروک های ظریف را اصلاح می کند. برای استفاده از مزایای لایه‌برداری و پاک‌کنندگی منافذ، بهتر است با ماسک ضد التهاب برای انواع پوست‌های خشک‌ یا ماسک متعادل‌کننده برای پوست‌های مختلط استفاده شود.

- ماسک گرم کننده

ماسک های گرم کننده حاوی ادویه های فعال مانند پاپریکا و دارچین هستند که باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن و احساس گرما در پوست می شوند. این اتفاق در نتیجه افزایش جریان خون در این نواحی است و باعث درخشش گلگون پوست هم می شود. اثرات فوری آن بین 20 تا 60 دقیقه دیده می شود و پوستی شاداب و سالم ایجاد می کنند. با این حال، این ماسک ها برای همه مناسب نیستند: اگر پوست حساسی دارید، بهتر است ماسکی بر پایه کرم یا ژل انتخاب کنید که باعث حساسیت شما نشوند. در فرمول این ماسک ها از گیاهان، دانه ها و ادویه ها استفاده شده است که ظاهر پوست را تقویت و جوان می کند. فرمول های حاوی زردچوبه برای برطرف کردن کدورت و خستگی پوست طراحی شده است.

- ماسک آنزیمی

آنزیم های میوه، مانند آنزیم های بدست آمده از آناناس و پاپایا، یک روش دیگر برای لایه برداری هستند. معمولاً تحریک کننده نیستند، سلول های مرده پوست را تجزیه می کنند و پوست را روشن می کنند.

- ماسک پوست انداز

این ماسک ها با بافتی لاستیکی که برداشتن آن بسیار آسان است، برای افرادی توصیه می شوندکه ترجیح می دهند همه چیز شسته رفته باشد. این ماسک ها می توانند برای هر نوع پوستی استفاده شوند. برخی از آنها حاوی اسیدهایی مانند گلیکولیک و سالیسیلیک هستند که باعث لایه برداری عمقی و جلوگیری از آکنه می شوند. برخی دیگر سرشار از اسید هیالورونیک آبرسان یا آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E هستند.

- ماسک ورقه ای

برای اولین بار در کره رایج شد، اکثر ماسک های ورقه ای آبرسان هیالورونیک اسید دارند که مرطوب کننده است، سرامید دارند که به بازگرداندن سد پوستی کمک می کند، و آنتی اکسیدان هایی دارند که در برابر رادیکال های آزاد از پوست محافظت می کنند.
این ماسک ها به شدت آبرسان هستند و برای درمان موارد زیر عالی هستند:
• پوست خشک
• پوست ملتهب
• خطوط ظریف

- ماسک شب

فرمول های یک شبه که به عنوان ماسک های خواب نیز شناخته می شوند، آبرسان قوی تر دارند. آنها با داشتن موادی مانند AHA ها، زردچوبه و کره شیا و با توجه به اینکه در طول شب بر روی پوست می مانند، فواید بیشتری برای پوست دارند.

- ماسک طبیعی

مواد خانگی مانند جو، عسل و زردچوبه همگی می توانند در ماسک های طبیعی وجود داشته باشند. این ها ماسک‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از خواص شگفت انگیز دنیای طبیعی در خانه ساخته شوند.


چند بار باید از ماسک صورت استفاده کرد؟


اکنون که می دانید چه ماسک هایی برای پوست شما مناسب هستند، سوال بعدی این است: چند وقت یکبار باید ماسک صورت بزنید؟ توصیه می کنیم یک یا دو بار در هفته یک ماسک صورت را به روتین پوست خود اضافه کنید. ماسک زدن باید به دنبال پاکسازی باشد. این مراحل ناخالصی ها و چربی اضافی را پاک می کند، امکان آبرسانی را فراهم می کند و پوست شما را برای جذب بهتر فواید ماسک صورت آماده می کند.

هنگامی که آماده شدید، این نکات مراقبت از پوست را دنبال کنید تا ماسک صورت را به درستی استفاده کرده باشید:
ماسک را به طور یکنواخت بمالید
ممکن است وسوسه شوید که یک لایه ضخیم از محصول استفاده کنید، اما لزوما این کار خوب نیست. مقداری به اندازه گیلاس هم برای دستیابی به نتایج دلخواه کافی است. بهتر است این مقدار را به طور یکنواخت در یک لایه "به نازکی جوراب شیشه ای" روی کل صورت بمالید. از تکنیک های ماساژ صورت برای افزایش جذب استفاده کنید.
کرم های صورت حاوی مقادیر غلیظی از ویتامین ها و مواد مغذی مفید هستند. توصیه می‌کنیم دو تا سه قطره آب به محصول خود اضافه کنید و قبل از استفاده آن را بین دست‌هایتان گرم کنید؛ به خصوص اگر محصول مبتنی بر ژل باشد. این کار امکان کاربرد آسان تر، جذب بهتر و ضایعات کمتر محصول را فراهم می کند.
به یاد داشته باشید که کرم را در ناحیه گردن و دکلته هم استفاده کنید.
این نواحی هم به دلیل قرار گرفتن در معرض استرس های محیطی، همزمان با صورت یا خیلی زودتر از آن علائم افزایش سن را نشان می دهند و معمولا در روتین مراقبت از پوست فراموش می شوند. با قرار دادن آنها در روتین مراقبت به جوان ماندن این قسمت ها کمک کنید.
بگذارید 5 تا 10 دقیقه روی صورتتان بماند
اکثر ماسک ها را می توان برای 5 تا 10 دقیقه نگه داشت، این مدت زمان می تواند از ماسکی به ماسک دیگر متفاوت باشد. برخی از ماسک‌های صورت به سرعت عمل می‌کنند و می‌توانند پس از مدت کوتاهی پاک شوند، در حالی که برخی دیگر را می‌توان در طول شب برای آبرسانی عمیق پوست در هنگام خواب روی صورت نگه داشت. توصیه می‌کنیم دستورالعمل‌های برچسب های کرم ها و ماسک ها را برای استفاده از محصول مرور کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.
به آرامی با یک پارچه مرطوب ماسک را از روی صورت بردارید
ماسک را به آرامی بردارید. با پوست خود با ظرافت رفتار کنید. از آب ولرم استفاده کنید تا به آرامی ماسک را از روی صورت خود پاک کنید. اگر می خواهید از حوله استفاده کنید، مطمئن شوید که تمیز است و دارای الیاف نرم است که پوست شما را تحریک نمی کند.





در دسته پوست و مو

#ماسک صورت



ارسال نظرات









نظرات